Samfunnshus Vest Årsmøte i april

Samfunnshus Vest har årsmøte 25.april. En av ildsjelene i Røa Vel ringte på morgenkvisten og minnet om hvor viktig årsmøtet er. Fullstendig saksliste vil bli sendt ut til medlemmene senest 18.april.

Samfunnshus Vest har en sunn og god økonomi, men inntektene bidrar i liten grad til å overrisle Samfunnshus Vest slik intensjonen var da Samfunnshus Vest ble bygget for mer enn 40 år siden. I dag er Samfunnshus Vest langt på vei et næringsbygg. For lokalsamfunnet i Vestre Aker og Ullern er det viktig at Samfunnshus i større grad får den rollen den var tiltenkt. I flere år har næringsdrivende fått for stor innflytelse på dette folkets hus i Oslo Vest. Riktignok har Folkets Hus tradisjonelt hatt større betydning på Youngstorget, Eydehavn og Odda. Like fullt er Samfunns Hus Vest et folkets hus for Vestre Aker og Ullern, selv om industrien ikke har stor betydning i de to bydelene. Innbyggerne trenger en møteplass både for politikk, kultur, fest og jubileer.

Schafteløkken – en formidabel utvikling

Schafteløkken på Frogner, som eies av Frogner Menighet, har hatt en oppblomstring etter at Inger Elisabeth Solem overtok som daglig leder.  Der leies det ut til  personer og organisasjoner. I samarbeid med Kulturutvalget i Frogner Menighet har de utviklet mange spennende program for Schafteløkken. Der er det kulturtilbud innen både musikk og litteratur. Det er blitt et av de beste møteplassene i Oslo, selv om Schafeløkken kun er åpent for publikum når det er arrangementer. Til daglig er aktivitetene preget av jubileer, bryllup, kulturarrangementer og minnestunder. Og aktiviteter til personer og organisasjoner som trenger å leie lokale for noen timer eller en dag.

Samfunnshus Vest i morgendagens Oslo Vest

Robert Rustad er styreleder for Samfunnshus Vest. Han overtok som styreleder da det stormet rundt Samfunnshus Vest og mellom ulike grupperinger og personer i styret i Samfunnshus Vest. I dag er situasjonen langt roligere, men det er et stykke igjen før Samfunnshus Vest igjen blir et vitalt senter for befolkningen i Vestre Aker og Ullern.

2 kommentarer om “Samfunnshus Vest Årsmøte i april

1. Så lenge styrets flertall består av andelseiere av de næringsdrivende = «bukken som passer havresekken», så er det dessverre liten sannsynlighet for at det igjen blir det SAMFUNNSHUSET ildsjelene i sin tid fikk festekontrakten for tomten fra Oslo Kommune! Hadde de næringsdrivende følt samfunnsansvar hadde de sørget for at de ikke fremdeles sitter med dette flertallet de oppnådde da bråket foregikk!! Har til og med hørt at vi skal være takknemlige for at det nå nærmest er blitt et «helsehus» da mange i slike yrker er blant «bukken som passer havresekken» gjengen. Det er helt misforstått da det er kulturtilbud/-tiltak for og av befolkningen et SAMFUNNSHUS hovedsakelig skal være preget av. Dette er til å gråte over, men dessverre lite å gjøre med før andelssituasjonen blir endret.

Liker